OBW wandelroute 1: “Zaanse Veenweiden en Rietmoerassen”

Route 1: 8,5 km

Van station Zaandam naar station Koog/Zaandijk

(het hele jaar ook per fiets toegankelijk)

Start op station Zaandam: Verlaat het station aan de Westerwateringzijde.

Steek bij het zebrapad over en ga linksaf naar de brandweerkazerne. Neem hier de trap omhoog naar de Westzanerdijk.

Over deze wat slingerende dijk tussen de dijkhuizen door, gaat u tot u aan uw rechterzijde het Westerwindpad aantreft. Hier gaat u in en komt onderaan de helling gelijk bij de “Fronikboerderij” (2km), een oude Zaanse boerderij die in de huidige staat dienst doet als kinderboerderij. Deze boerderij wordt gerund door vrijwilligers uit de omgeving. (www.fronikboerderij.nl)

Vervolg het pad en u treft tweehonderd meter verder de moderne boerderij van de familie Rutte die op moderne biologisch/dynamische wijze vee houdt op de weilanden voor u. Dit in nauwe samenwerking met StaatsBosBeheer. (kijkzaans.nl/bioboerderij-Rutte-zaandam)

Uitzichtpunt:

Wilt u het veenweidegebied van bovenaf bekijken, neem dan de witte brug aan uw rechterhand en volg het pad ca. 200 meter tot de hellingopgang van de heuvel (voorheen vuilnisbelt). U kunt helemaal bovenop de heuvel een prima totaalbeeld van het weidegebied krijgen, alsmede de ligging direct bij de stadsrand. Daarna wandelt u omlaag en vervolgt de route vanaf de witte brug.

U volgt het pad langs de uiterste westrand van Zaandam, terwijl u aan uw linkerzijde kunt genieten van de vogels in de veenweiden van het Westzijderveld, een onderdeel van de polder Westzaan.

Als u dan halverwege het pad een hoge houten brug opgaat, staat u op de grens van het agrarische veenweidegebied links en het laagveenmoerasgebied rechts.

Ga over de brug en vervolg het Westerwindpad langs de westrand van Koog a/d Zaan west. Hier heeft u zicht op Westzaan en het meest Zaanse uitzicht dat u kunt treffen met aan de horizon de Watertoren, de grote Kerk, het Regthuys en een drietal molens.

Het pad eindigt bij de rotonde. Hier gaat u links en steekt u over en u vervolgt uw weg links op de Omgelegde Guisweg. Langzaam klimt de weg naar de brug, vanwaar u een prachtig zicht heeft op respectievelijk de molens “De Zwaan” de allerkleinste, “De Jonge Dirk” er vlak naast, en verderop “Het Prinsenhof”, alle aan de linkerzijde. U volgt de weg tot bij de kruising en gaat hier rechtsaf het Guispad op naar molen “De Schoolmeester”, de enige nog werkende papiermolen van Nederland. U kunt de molen doordeweeks bezichtigen.

Na dit staaltje oudhollandse techniek te hebben bewonderd, gaat u dit pad verder af. Aan het eind slaat u linksaf onder het viaduct van de snelweg A8 door, tot bij het Politiebureau Zaanstreek (8km) (*). Hier gaat u rechtsaf en volgt de parallelweg Dr. J.Mulderstraat tot bij de stoplichten. Hier rechtsaf de Wezelstraat in en hier ligt aan uw linkerhand station Koog/Zaandijk (8.5 km)

Hopelijk heeft u genoten van het mooie veenweidegebied, dat zo verrassend dicht bij de stad is gelegen.

* Alternatieve “ tussenroute”: u slaat hier rechtsaf en volgt de Dr. J. Mulderstraat en u steekt recht over het spoor naar de Guisweg, die u ca. 500 meter volgt. Over de brug bereikt u de Zaanse Schans, wat ook zeer de moeite waard is. (www.dezaanseschans.nl) Dan terug over de Guisweg,  steek de Provincialeweg over en u bent bij station Koog/Zaandijk.

Deze route wordt u aangeboden door “de Vereniging tot Ongeschonden Behoud Westzijderveld”.